Lego Space Agency

TIL: Nincs narancs-szürke-fehér festésű Szojuz

2015. szeptember 01. 01:37 - azt mondták irjak blogot

Az csak odafagyott jég.

Ilyen volt a Szojuz TMA-05M a felállítás előtt:

soyuz_tma-05m_spacecraft_raising_into_position_at_the_launch_pad.jpg

Ilyen meg a start után:

681px-soyuz_tma-05m_rocket_launches_from_baikonur_2.jpg

Azt gondolom mindenki kitalálta, hogy nem a kilövőpadon festették át. Az oka egyébként egyszerű: a Szojuzok RP-1-el (gyakorlatilag speciális kerozin rakétákba) és folyékony oxigénnel (LOX) működnek. Na most ameddig a kerozin nagyjából jól elvan a bajkonuri átlag -10 és 25 között, addig a folyékony oxigén igencsak szeretne gáznemű lenni -183 °C felett. (Utóbbi meg barátok közt is ...meglehetősen hűvös a földi átlaghoz képest.)

A következő ábrákon szépen látszik, hogy pontosan ott fehér a rakéta, ahol a hideg, folyékony oxigén van.

soyuz-parts.png

A teljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a legelső R-7-eseket (a Szputnyikot pályára állító R-7 Szemjorka pl.) fehérre festették. (Nem találtam egyértelmű forrást, hogy mennyit, de a Vosztok már szürkészöld volt.)

Egyébként ha vlakit érdekel még, hogy mire a többi tartály: a hidrogén-peroxidot a begyújtáskor használják, míg a nitrogént illetve a héliumot arra, hogy nyomás alatt tartsák az egyes tartályokat. (Egyébként egy hasonló elszabadult tartály okozta a vesztét legutóbb az ISS-re tartó Falcon-9-nak.)

A két felső kép forrása a Wikipedia, az alsó három ábráé meg az Arianespace által kiadott "Soyuz User Manual". Az inspiráció meg a lemikiegerezett TMA-18M-től.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://legospaceagency.blog.hu/api/trackback/id/tr307749842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

recirkulációs kör 2015.09.01. 22:35:32

És a hidegtől a festék fehér lesz?
Vagy csak hülyeséget írtál?

Én utóbbira gyanakszom.

Az oxigén (mint minden gáz) nyomás alatt folyadék marad magasabb hőmérsékleten is. Lásd pl. az orosz utasszállító repülőgépek oxigéntartályait, a maguk 150 atmoszférás belső nyomásával.

azt mondták irjak blogot 2015.09.01. 23:33:23

@recirkulációs kör: Nem a festék lesz hideg, hanem a levegő vize kicsapódik a rakétán és eljegesedik. Ha ezt a képet megnézed, látszik rajta, ahogy olvad/rázkódik le start után:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Soyuz_TMA-13_lift_off_with_Expedition_18_crew_from_Baikonur_Cosmodrome.jpg

Nyomást meg azért nem emelik az egekig, mert felrobbanna a tartály. A rakéták tartályait nem arra találták ki, hogy nagy nyomást elbírjon, hanem arra, hogy minél könnyebb legyen. Ha megnézed pl. a Delta 4 rakétát, ami LOX és LH2-vel megy - azaz mindkettőt hűteni kell - időnként nyomáscsökkenés érdekében kiengedik az elforrt oxigént:

blogs.nasa.gov/orion/wp-content/uploads/sites/239/2014/12/Close-Up-Venting1.jpg

Illetve az elforrt hidrogént elégetik:

i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/tvlgbz06jyogi4jj7qex.jpg

Pont azért, mert egyszerűbb - és biztonságosabb - újratölteni a rakétát, mintsem nyomás alatt tartani, ami egy idő után szétvinné azt.

kisrobert 2015.09.02. 08:48:23

@recirkulációs kör: Az oxigén még 150 bar nyomás mellett is gáz marad. (Az oxigén kritikus hőmérséklete -118,9 °C - itt 50 bar nyomás mellett már hajlandó folyadékká válni.) A kritikus hőmérséklet felett a gáz bármilyen nagy nyomással sem cseppfolyósítható.
Guglizz rá a kritikus hőmérsékletre!
süti beállítások módosítása