Az csak odafagyott jég.
Ilyen volt a Szojuz TMA-05M a felállítás előtt:
Ilyen meg a start után:
Azt gondolom mindenki kitalálta, hogy nem a kilövőpadon festették át. Az oka egyébként egyszerű: a Szojuzok RP-1-el (gyakorlatilag speciális kerozin rakétákba) és folyékony oxigénnel (LOX) működnek. Na most ameddig a kerozin nagyjából jól elvan a bajkonuri átlag -10 és 25 között, addig a folyékony oxigén igencsak szeretne gáznemű lenni -183 °C felett. (Utóbbi meg barátok közt is ...meglehetősen hűvös a földi átlaghoz képest.)
A következő ábrákon szépen látszik, hogy pontosan ott fehér a rakéta, ahol a hideg, folyékony oxigén van.
A teljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a legelső R-7-eseket (a Szputnyikot pályára állító R-7 Szemjorka pl.) fehérre festették. (Nem találtam egyértelmű forrást, hogy mennyit, de a Vosztok már szürkészöld volt.)
Egyébként ha vlakit érdekel még, hogy mire a többi tartály: a hidrogén-peroxidot a begyújtáskor használják, míg a nitrogént illetve a héliumot arra, hogy nyomás alatt tartsák az egyes tartályokat. (Egyébként egy hasonló elszabadult tartály okozta a vesztét legutóbb az ISS-re tartó Falcon-9-nak.)
A két felső kép forrása a Wikipedia, az alsó három ábráé meg az Arianespace által kiadott "Soyuz User Manual". Az inspiráció meg a lemikiegerezett TMA-18M-től.