Lego Space Agency

TIL: A Galileo-t először a temetőbe küldik

2015. december 18. 01:42 - azt mondták irjak blogot

Arról gondolom nem kell mesélnem, hogy mekkora változást hozott az, hogy az amerikaiak a GPS-t a közemberek számára is elérhetővé tették. Valószínűleg azt sem kell túlragozni, hogy miért akarnak saját navigációs rendszert az oroszok (GLONASS) a kínaiak (BeiDou), az indiaiak (IRNSS) és az Európai Unió (Galileo).

De beszéljünk most a Galileoról csak, amiből tegnap lőtték fel a 11. és a 12. példányt egyszerre, ráadásul egyből egy "temetőnek" használt pályára, mindezt teljesen tervezetten. Persze, azért a mérnökök se őrültek meg, hogy egy-egy százmillió eurós küldetést egyből a kukába dobjanak.

galileo-duo.jpg

Galileo 9 és 10 a Fregatra szerelése közben. (Forrás: ESA)

Az ok viszonylag egyszerű: ugyan kb. 100 km-től a Kármán Tódor után elnevezett Kármán-vonaltól számítják hivatalosan az űr határát, a légkör tetejének a termoszférát tekintik, amely kb. 85 km-től 5-600 km-ig helyezkedik el. Ugyan itt csak a légkör alig 0.1 %-a található meg, de ez is bőven elég, hogy például a Nemzetközi Űrállomást lefékezze annyira, hogy ha nem végeznének rendszeresen pályakorrekciókat, visszazuhanjon a Földre. (Ez a pályakorrekció a gyakorlatban úgy néz ki, hogy megtolják egy éppen arra járó teherűrhajóval. :)

Ebből egyenesen következik az, hogy amit alacsony Föld körüli pályán hagynak, az előbb-utóbb visszajön, mint ahogy a Masat-1 is tette. (Jó kutya, nem kóborol el.)

Ironikus módon a Galileonál pont az ellenkező lesz a probléma: a műholdrendszer tagjait nem néhány száz km. magasra, hanem például egy 13700-26000 km-es elliptikus pályára szánják, ott már tényleg nem nagyon képviselteti magát a légkörünk. Ha valamit ott pályára állítanak, az egyhamar nemigazán fog visszajönni, maximum sok tízezer év múlva. Ilyenkor ciki, ha nem sikerül üzembe helyezni a műholdat és űrszemétként csak utjában van a többi hasznos műholdnak.

Emiatt először 300 km-el magasabb pályára állítják a két műholdat, majd ha sikeresen meggyőződtek róla, hogy mindegyik teszi a dolgát, akkor azokat a saját hajtóművük segítségével átállítják a rendes, üzemszerű pályájukra.

 

vs13.jpg

A Galileo 11 és 12 indítása december 17.-én Kourou-ból, Francia Guyana-ból. (Forrás: Arianespace)

A Galileo rendszert egyébként - az amerikai GPS és az orosz GLONASS-al ellentétben - civilek irányítják, főhadiszállás Prágában található és az Európai Unió finanszírozza. (Tehát minden EU tagállam lakosa beleadott kb. 15 forintot a kasszába, cserébe mindenkinek ingyen adnak navigációt kb. 1 méteres pontossággal. Kódoltan persze tud 1 cm-es pontosságot is.)

Az első műholdpárost 2011-ben lőtték fel, összesen 30 műholdasra tervezik a rendszert. Tervek szerint 2020-ra épülne ki teljesen. Nagy előnye, hogy használható a többi navigációs rendszerrel együtt, ami gyorsabb, pontosabb helymeghatározást tesz lehetővé, illetve a többi navigációs rendszerrel ellentétben képes pl. vészjelzéseket továbbítani a felhasználóktól, ami hasznos lehet pl. hajók, repülőgépek, stb. mentése esetén.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://legospaceagency.blog.hu/api/trackback/id/tr208181180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pootj 2015.12.18. 22:46:02

A vészjelzések továbbításánál szerintem valamit félreértettél. A rendszer az operátoroktól tud üzenetet továbbítani a felhasználóknak. A felhasználó nem igazán tud kommunikálni egy 23000 km magasan keringő műholddal.

azt mondták irjak blogot 2015.12.19. 02:50:32

@Pootj: Nem hinném, hogy félreértettem.

"When it is integrated into the COSPAS-SARSAT system, the Search and Rescue Transponder [b]on Galileo satellites will pick up signals[/b] emitted from distress beacons in the 406 – 406.1 MHz band and broadcast this information to dedicated ground stations (MEOLUTs) in the ‘L6’ band." [1]

De egyébként valóban pontosításra szorulok, ugyanis ez a Search and Rescue funkciót tudni fogja a GPS és a GLONASS is.Előbbi a jelenlegi Block IIR és IIF-ekkel Proof-of-concept jelleggel, majd a Block III-tól élesben is. Viszont vissza valóban csak a Galileo tud kommunikálni.

Egyébként már tesztelgetik a rendszert. [3] Az, meg hogy milyen távolra küldesz jelet, az csuoán az adóteljesítménytől és a vevő képességétől függ. Egy hajón, repülőgépen azért elég nagy adó helyezhető el, de ahogy utánanéztem, kézi kivitelben is sikerült ezt a problémát abszolválni. Meg azért az Iridiumnak is csak sikerül működnie telefonként, igaz az csak 500 km magasan kering.

[1] ec.europa.eu/growth/sectors/space/galileo/sar/
[2] searchandrescue.gsfc.nasa.gov/dass/funding.html
[3] www.esa.int/Our_Activities/Navigation/European_ground_stations_enable_Galileo_search_and_rescue_testing
süti beállítások módosítása